The creative class and the creative city

The Creative Class and the Creative City _onderzoek door Rens van Loon

In Nederland is de creatieve sector meer en meer een economische speler van belang. De ideeën van Richard Florida worden daarom in steeds meer steden genoemd en geroemd.

Daarbij: de opkomst van creatieve industrie en de ontwikkeling van een stedelijk klimaat worden steeds vaker aan elkaar gekoppeld. Beleidsnotities, wetenschappelijke theorieën en praktijkvoorbeelden in het hele land zijn rijk bezaaid.
Droom? Hype? Kans?

Sociaal geograaf Rens van Loon onderzocht voor zijn afstudeerscriptie in opdracht van 12N Urban Matters de relatie tussen de theorie, debeleidskaders en de praktijk. Hiervoor worden in de vier Nederlands steden Almere, Tilburg, Dordrecht en Eindhoven de beleidsmakers en de uitvoerders in de creatieve industrie geïnterviewd, en worden de situaties langs de theorie gelegd.

In samenwerking met:
Radboud Universiteit Nijmegen

Periode:
2007 – 2008

Download PDF